niedziela, 22 września 2019

Dwór w Ruszczy

     Dziś prezentacja kolejnego dworu jaki znajduje się w obrębie miasta i dzielnicy Kraków - Nowa Huta w Ruszczy, a udało mi się go odwiedzić w ramach zaliczania dworków wokół Krakowa. Dworek należący do rodu Badenich i Popielów jest niestety w złym stanie, i pokazuje jak czasy minione były nieprzychylne dla tego typu budowli w Polsce. Dziwić się należy, że takie obiekty architektury zabytkowej niszczeją i nie interesują nikogo, kto choć trochę ma wpływ na ocalenie posiadłości z historią. Do jakiegoś czasu w obecnych latach jeszcze coś tam zrobiono, ale pewnie brak funduszy powoduje, że dworek popada w ruinę, a szkoda bo to przykład neorenesansowej architektury z parkiem i pięknym kościółkiem w stylu barokowym. Sam kościołek jest zadbany i parafianie dbają o niego, ale dworek pewnie jest w rękach prywatnych i trudno uzyskać fundusze na jego odbudowę. Muszę przyznać, że będąc osobiście w obrębie dworku poczułem atmosferę minionych czasów. Jeszcze przed wojną gościł włoskiego kardynała, a późniejszego papieża Piusa XI. Stare zadrzewienie wokół dworku daje możliwość rekonesansu jakie bywało udziałem gości i właścicieli dworku czasów świetności. Teraz tylko spokój i pustka są echem tamtych dni.



























2 komentarze:

  1. Ten wygląda całkiem fajnie. Taki opuszczony i kryje w sobie pewnie wiele tajemnic ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, historię ma ciekawą i teren jest ogólnie dostępny, więc śmiało chodziłem po nim i mogłem poczuć magię tamtych czasów. :)

      Usuń