sobota, 28 września 2019

Kapliczka i szałas

     Budowle górskie, które są potrzebne, to kapliczka i szałas. Spotkałem niezwykle urokliwą kapliczkę po wezwaniem św.Rozalii i w lesie szałas, służący do noclegu, jak kto się znajdzie w potrzebie. W pierwszej budowli można odprawić Mszę św. lub inne nabożeństwo, np. majowe, w drugiej schować się przed zimnem lub deszczem. Przy kapliczce wzywamy pomocy Niebios, w szałasie spokoju, aby przetrwać do rana. Jedna i druga jest charakterystyczna i ma swój wiek. Odkąd pamiętam, jest jedna i druga, to typowe obrazki w górach, ale dzisiaj, żeby na nie trafić trzeba wiedzieć gdzie się udać. Ja miałem to szczęście znalazłem i kapliczkę i szałas.






























2 komentarze:

  1. Kapliczka faktyko urokliwa. Frapuje mnie ten szałas.... fajne miejsce, jak ktoś zabłądzi i zastanie go noc ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szałas to świetne miejsce na nocleg, ale razem z jakimś towarzystwem. Podszyty wiatrem, ale bardzo urokliwy. Pewnie służy bacom w czasie spędu owiec. Można pewnie w nim rozpalić małe ognisko. A kapliczka jest świetna, bardzo solidna i z historią, wybudowaną ją jako wotum dziękczynne za uratowanie z zarazy w XIX w. szalejącej w tym rejonie.

      Usuń